Mitul fondurilor nerambursabile

În general, fondurile nerambursabile, atât cele europene, cât și cele naționale, prezintă o serie de deficiențe ce conduc la o implementare lentă a proiectelor de investiții locale sau, nu de puține ori, la o blocare completă a realizării lor. Însă aceste deficiențe nu sunt singurele motive pentru care observăm faptul că România se dezvoltă cu pași de melc.

Distribuie

Transcript

Imaginează-ți că ești primar, imaginează-ți că ești la primul mandat și nici nu știi ce să faci mai întâi. Ai de făcut școli, spitale, drumuri, canalizare, stație de epurare, ai o mulțime de proiecte și nu-ți ajung banii, că din bugetul local nu ai cum să faci. Și rețeta pe care toată lumea o aplică, sau, mă rog, majoritatea primarilor din România o aplică este “hai să mai scriem un poriect și primim bani nerambursabili”. Aici e problema majoră din punctul meu de vedere pentru că aceste fonduri, indiferent că vorbim de fonurile europene sau fondurile alocate de la guvern prin varii programe gen PNRR, cum e astăzi Anghel Saligny, au o serie de deficiențe.

Primul și cel mai evident este incertitudinea – nu știi niciodată dacă acel proiect îți va fi aprobat sau nu – din varii motive. Fie că nu ești de aceeași culoare politică cu guvernul, fie că proiectul tău de străzi nu intră pe lista de priorități a Comisiei Europene, sunt nenumărate și variate motive pentru care proiectele respective pot sau nu să primească finanțări. Primul dezavantaj major este intertitudinea pentru că ție îți trebuie străzile alea, oamenii din orașul tău trebuie să aibă străzi în bună stare, pe care să circule, să fie cu șase benzi pe sens, dacă se poate, să aibă locuri de parcare… Și îți trebuie azi, nu peste doi ani, sau mă rog, ai prefera să le faci azi, și toți oamenii din orașul ăla ar prefera să le facă azi. Dar tu ai o incertitudine, oare îmi va finanța Comisia Europeană străzile? Răspunsul e negativ, Comisia Europeană nu finanțează artere rutiere și străzi secundare în oraș. 

Un al doilea dezavantaj major în reprezintă birocrația. Proiectele trebuie făcute într-un anumit fel, proiectele trebuie să răspundă unor teme orizontale legate de nediscriminare, legate de egalitatea de șanse, legate de digitalizare și s-ar putea ca proiectul tău să nu fie aprobat pentru că nu respectă principiile orizontale referitoare la egalitatea de șanse. 

Dar hai să zicem ca proiectul e aprobat, primești finanțare. Un alt dezavantaj care s-a observat de-a lungul vremii în realizarea și implementarea acestor proiecte majore îl reprezintă întârzierile și gap-urile de finanțare. Întârzierile în plata cererilor de rambursare, sau chiar a unor cereri de plată, precum și faptul că nu există consistența unui cash flow pozitiv pe întregul parcurs al proiectului  și nici măcar nu poți să faci prognoze realiste cu privire la un cash-flow pe parcursul proiectelor pentru că de obicei, autoritățile de management au bunul obicei să întârzie plăți din varii motive. Fie nu există la Ministerul de Finanțe bani suficienți, fie nu s-au primit de la Comisia Europeană etc., etc. 

Mai există un dezavantaj și aici îmi vor da dreptate cel puțin jumătate din primarii care nu sunt la primul mandat și care au implementat proiecte europene. Corecțiile. Noi românii suntem mai catolici decât papa. După ce ai făcut un proiect, și cu succes, și ai realizat ceva în orașul tău, vine Curtea de Conturi și îți analizează achizițiile. Îți analizează modul și legalitatea procedurilor pe care le-ai folosit în achizițiile publice, în încredințarea contractelor și așa mai departe, pentru realizarea proiectului respectiv și te trezești că vine un deștept de la Curtea de Conturi și zice: “băi băiatule, stai un pic, că tu n-ai respectat întru totul principiile transparenței în achizițiile publice deși ai făcut conform manualului. Întotdeauna se găsește câte unul din ăsta care îți găsește nod în papură și te trezești că îți dă o corecție, și nu o corecție de doi lei, ci o corecție de 5%, de 10%, e 20%. Închipuie-ți, la un proiect de 100 de milioane, ce înseamnă 20%. Însemnă 20 de milioane pe care trebuie să îi dai înapoi, dar de unde? Tu i-ai băgat în drumurile respective, în proiectul respectiv în infrastructură. Ce faci, de unde îi dai înapoi?

Știm că un proiect de succes înseamnă efort și dedicare

Suntem aici să te ajutăm

Mai mult decât capacitatea, prețuim angajamentul și perseverența

Alătură-te echipei noastre

Valentin Miron are o experiență de peste 30 de ani în afaceri, administrație publică, finanțe publice locale, emisiuni de obligațiuni și dezvoltare locală. S-a specializat în emisiunea de obligațiuni municipale în Statele Unite, lucrând în departamentele financiare din cadrul primăriilor Rochester, NY și Baton Rouge, LA.

Din 1999 este cofondator al VMB Partners SA, ocupând în 2003 poziția de director general şi membru al consiliului de administraţie, iar din 2006 deţine funcţia de președinte al consiliului de administraţie.

A lucrat anterior în cadrul Guvernului României ca director al Direcției de Implementare Programe din cadrul Ministerului Administrației Publice, a fost membru în primul Consiliu de Administrație al Agenției Naționale de Locuințe, director al Centrului Național de Formare pentru Administrația Publică Locală și coordonator adjunct al programului PHARE RO- 9707 de Dezvoltare a Administrației Publice Locale din România.

Este licențiat în fizică și deține o diplomă de studii aprofundate în management.